Milyonluk ceza riski taşıyan işletmelere 1 Temmuz uyarısı

Uzmanlar, belirlenen tarihe kadar gerekli entegrasyonu sağlamayan mükelleflerin ağır mali yaptırımlarla karşı karşıya kalabileceği konusunda uyarıyor. Türkiye Serbest Muhasebeci Mali Müşavirler ve Yeminli Mali Müşavirler Odaları Birliği Genel Başkanı İrfan Hüseyin Yıldız, dijital dönüşüm süreçlerine ilişkin kritik bir hatırlatmada bulundu.

Vergi düzenlemeleri kapsamında belirli ciro eşiğini aşan firmalar için dijital fatura sistemine geçiş süreci hız kazandı. Uzmanlar, belirlenen tarihe kadar gerekli entegrasyonu sağlamayan mükelleflerin ağır mali yaptırımlarla karşı karşıya kalabileceği konusunda uyarıyor.

Türkiye Serbest Muhasebeci Mali Müşavirler ve Yeminli Mali Müşavirler Odaları Birliği Genel Başkanı İrfan Hüseyin Yıldız, dijital dönüşüm süreçlerine ilişkin kritik bir hatırlatmada bulundu. 2025 yılı cirosu 3 milyon TL ve üzerinde olan ticari işletmelerin, e-Fatura ve e-Arşiv sistemine dahil olmaları için verilen sürenin 1 Temmuz tarihinde dolacağını vurguladı. Bu geçişin sadece idari bir prosedür olmadığını belirten Yıldız, yasal zorunlulukları yerine getirmeyen mükelleflerin Vergi Usul Kanunu çerçevesinde ciddi yaptırımlara maruz kalabileceğini dile getirdi.

Sistem dışı kalan fatura düzenlemelerinde, faturada yer alan tutarın yüzde 10'una kadar özel usulsüzlük cezası kesilebileceği belirtiliyor. Söz konusu ceza uygulamasının yıllık üst sınırının ise 17 milyon liraya kadar çıkabildiği ifade ediliyor.

Kapsamdaki sektörler ve başvuru süreci

Dijital sisteme geçiş yükümlülüğü yalnızca ciro kriteriyle sınırlı değil. Sağlık hizmeti veren kurumlar, turizm işletmeleri, gayrimenkul ve araç alım satımı yapan galericiler, maden ruhsatı sahipleri, enerji sektöründeki şarj hizmeti sağlayıcıları ve gübre takip sistemine kayıtlı firmalar gibi geniş bir yelpaze bu düzenlemenin öncelikli hedef kitlesinde bulunuyor. Ayrıca demir-çelik üreticileri ve şeker imalatçıları da uygulamanın zorunlu olduğu diğer sektörler olarak öne çıkıyor.

Mükelleflerin bu sisteme dahil olabilmek için Gelir İdaresi Başkanlığı tarafından yetkilendirilmiş özel entegratörlerle çalışabilecekleri veya doğrudan GİB altyapısını kullanabilecekleri açıklandı. Satış süreçlerini elektronik ortama taşımayan ve kağıt fatura kesmeye devam eden işletmeler için yasal mevzuatın oldukça net olduğu kaydediliyor.

İşletmelerin mali kayıplar yaşamaması adına, süreçlerin son günlere bırakılmadan tamamlanması tavsiye ediliyor. Süresi içerisinde dijital sisteme entegre olmayan mükelleflerin, geçmişe dönük faturalama hataları sebebiyle ağır bir mali yükle karşılaşabileceği önemle hatırlatılıyor.

İLGİLİ HABERLER